FOTO: Čovek koji je Novom Sadu dao simbole grada

Novi Sad je imao sreću da mu jedan od najvećih naših arhitekata podari tri velelepne građevine.
FOTO: Čovek koji je Novom Sadu dao simbole grada
Foto: 021.rs

Dragiša Brašovan u Novom Sadu nikada nije živeo, sem koliko je bilo potrebno kada je radio na projektovanju ili gradnji svojih dela, ali ostavio je takav trag u prestonici Vojvodine, kao ni jedan drugi arhitekta.

Rođen je krajem XIX veka u Vršcu, gde je završio osnovnu i srednju školu, nakon čega je upisao Arhitektonski fakultet u Budimpešti. Nakon školovanja, za stalno mesto boravka odabrao je Beograd u kojem će projektovati i najveći broj svojih dela, među kojima se i danas izdvajaju Komanda vazduhoplovstva u Zemunu, BIGZ, hotel "Metropol", Muzej Nikole Tesle i mnoge druge građevine.

Međutim, tokom poluvekovnog rada, učestvovao je i u projektovanju objekata širom tadašnje Jugoslavije i postao možda i najpoznatiji predstavnik jugoslovenske moderne arhitekture.

U Novom Sadu će ostati upamćen po tri velelepna objekta, koja su sagrađena na udaljenosti od tek nekoliko stotina metara u istoj ulici - na Bulevaru Mihajla Pupina.

U pitanju su zgrada Radničkog doma sagrađena krajem dvadesetih godina prošlog veka, zgrada Dunavske banovine podignuta pred početak II Svetskog rata, te zgrada Glavne pošte sazidana 1961. godine.

Urednik portala Gradnja, Igor Conić, kaže za 021.rs da Novosađani i dan danas mogu da se dive Brašovanovom radu jer se, sem u Novom Sadu, nigde ne nalaze maltene jedno pored drugog tri velelepna zdanja nekog arhitekte po kojima je poznat i van tog grada.

- Brašovan je sve projekte u Novom Sadu dobio zasluženo, na konkursima. Tako je 1929. pobedio na konkursu za zgradu Radničke komore, koja je prihvaćena i od javnosti i od struke. S druge strane, njegovo rešenje zgrade Banovine u prvom momentu nije bilo zapaženo, ali je srećom prihvaćeno i ubrzo realizovano. Mnogo godina kasnije, kao zvezda arhitekture realizovao je projekat zgrade Glavne pošte. Tako da danas Novosađani i svi posetioci Novog Sada mogu da vide sve njegove faze u razvoju arhitektonskih stilova, od ekspresionizma preko međuratnog modernizma do posleratnog funkcionalizma - navodi Conić.

Međutim, nije Dragiša Brašovan projektovao samo ove tri zgrade u Novom Sadu. Kako kaže Conić, malo je poznato da je bio uključen i u obnovu i rekonstukciju Petrovaradinske tvrđave kada je prešla pod civilnu upravu početkom pedesetih godina prošlog veka.

Tada je uredio Oficirske paviljone, koji su nazvani "Titovi saloni" jer ih je koristio predsednik SFRJ Josip Broz Tito. Oni se i danas koriste za prijem visokih zvanica.

- Njegov posao je bio da uredi enterijer Oficirskog paviljona koji je građen početkom XVIII veka. Ovom zgradom su dominirali lukovi na fasadi koji su davali idealno svetlo unutar prostora, pa je Brašovan svoj projekat zasnivao na tome da tom prostoru vrati igru svetlosti. Mislim da je u tome uspeo - kaže Conić.

O delima Dragiše Brašovana se može pričati puno, ali je danas daleko značajnije govoriti o njihovom očuvanju.

Pre svega jer je neke od tih objekata ozbiljno nagrizao "zub vremena" zbog nemara vlasnika.

Ipak, njegova arhitektonska dela u Novom Sadu ostaće još dugo u dobrom stanju, pre svega jer su to objekti kojima upravlja država pa su sva doživela manje ili veće popravke poslednjih godina.

Realizaciju ovog teksta podržao je TONS.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Herc78

    20.06.2020 14:50
    Novi Sad nije prestonica ničega, pa ni Vojvodine.
  • Павле

    20.06.2020 14:06
    Истина боли
    Сви прави симболи Новог Сада су саграђени за време Аустро-Угарске.
  • Vp

    20.06.2020 12:16
    -realno
    Arhitektonski najznačajnije građevine, a i najveći simboli Novog Sada, verujem da potiču iz vremena austrougarske. Od onoga što se kasnije gradilo, ima značajnijih i manje značajnih objekata. Rekao bih da građevine Dragiše Brašovana spadaju u one bolje.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Novosadske priče

Ceo grad je biblioteka

Prva srpska čitaonica svoj rad započela je upravo u Novom Sadu i to davne 1845. godine, pa nije ni čudno da Novosađani i danas vole da čitaju, otkrivaju nova dela i dele svoja razmišljanja o knjigama.

Pijaca "kad joj vreme nije"

Kada čujete reči bazar ili pijaca, sigurno pomislite na prostor sa tezgama gde se u prepodnevnim časovima kupuju voće, povrće i druge stvari.

Sinagoga koja je postala koncertna dvorana

Novosadska Sinagoga danas služi uglavnom kao koncertna dvorana, a nekada su se oko nje okupljale hiljade članova jevrejske zajednice koja je u Novom Sadu prisutna od nastanka grada.

Galerija Matice srpske: Umetnost odolevanja monotoniji

Kombinujući tradiciju i savremeni pristup, Galerija Matice srpske uspeva da ostane privlačno mesto za sve Novosađane, bez obzira na godine, ali i da privuče turiste zainteresovane za umetnost zemlje koju posećuju.

VIDEO Novosadska kultura sećanja: Nebojša Ćato

Nebojša Ćato aktivni je učesnik novosadske rok scene, a svirao je u više gradskih bendova. O svom muzičkom proputovanju, ali i novosadskoj sceni, Ćato govori za 021.rs u okviru "Novosadske kulture sećanja".