Blokada Sueckog kanala nije pogodila snabdevanje naftom u Srbiji

Drama teretnog broda "Ever Given", koji je danima blokirao Suecki kanal, sada se završava. Izvoz iz Srbije u jugoistočnu Evropu i Bliski istok privremeno je suspendovan dok se u potpunosti ne normalizuje situacija, kaže za RTS ekonomska analitičarka Maja Suđicki Trzen.
 Blokada Sueckog kanala nije pogodila snabdevanje naftom u Srbiji
Foto: FoNet/AP
Ponovo je uspostavljen saobraćaj kroz Suecki kanal nakon šestodnevne blokade zbog nasukanog kontejnerskog broda "Ever Given".
 
Suecki kanal postoji već ceo vek, a kroz njega prolazi 12 do 13 odsto prometa svetske robe.
 
 
Maja Suđicki Trzen kaže za RTS su blokadom u Sueckom kanalu najviše bili pogođeni Evropa i Azija. Navela je da u Srbiju i region preko Sueckog kanala stiže roba iz jugoistočne Azije, Bliskog istoka i Australije.
 
"Izvoz iz Srbije u jugoistočnu Evropu i na Bliski istok privremeno suspendovan, dok se u potpunosti ne normalizuje situacija u Sueckom kanalu", dodala je Suđicki Trzenova.
 
Očekuje da će gotovo 400 brodova koji su čekali da se Suecki kanal deblokira, za tri-četiri dana nastaviti svoj put. Procenjuje da će kašnjenje robe u luke od planiranog biti oko tri nedelje. "Luke kao što je Trst već se pripremaju za pojačan priliv robe", kaže ekonomska analitičarka.
 
Ukazala je da problemi u snabdevanju naftom zbog zastoja u Sueckom kanalu, Srbiju ne pogađaju budući da taj plovni put koriste bliskoistočni tankeri, a i da mi crno zlato uvozimo iz Rusije i Kazahstana. Kako je navela, Srbija za uvoz i izvoz najviše koristi luku u Rijeci, a nešto manje Pirej i Bar. Kaže da je Trst mnogo veća luka, ali da je srpski špediteri ne koriste zbog nedostatka infrastrukture. 
 
Maja Suđicki Trzen napominje da brodske kompanije nisu preusmerile transportnu rutu ka Rtu dobre nade, pošto blokada nije trajala više od sedam dana. Da se dogodilo suprotno, sva roba koja se nalazila u zaglavljenom 'Ever Givenu' skidala bi se kontejner po kontejner. Prema njenim rečima, to bi izvazvalo dodatne probleme budući da kran ne bi mogao da se postavi na okolno peščano tlo, pa bi istovar mogao da potraje nedeljama.
 
U tom slučaju obilazak oko Afrike bio bi izvestan pošto on traje od devet do 14 dana zavisno od toga gde se brod nalazi, dodala je Suđicki Trzenova.
 
 
Ona je ukazala i na probleme u međunarodnom transportu, koji nisu direktno povezani sa blokadom u Sueckom kanalu.
 
Nagasila je da su u poslednjih godinu dana troškovi međunarodnog transporta skočili 300 do 400 odsto, zbog neravnomernog kontejnerskog prevoza između Evrope i Kine. S druge strane, pojačan je transport između SAD i Kine.
 
Govoreći o uticaju pandemije na međunarodni transport, Suđicki Trzenova je istakla da se dogodilo nešto što bi inače bilo nezamislivo - prevoz robe iz Kine kamionima do EU i našeg regiona. Navela je da je posle početnog pada, međunarodni transport bio retka privredna grana koja je doživela rast u 2020. godini.
 
"Tome je najviše doprineo transport morima, jer čak 80 odsto svetskog prevoza robe ide tim putem", zaključila je Suđicki Trzenova.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Cvoruga

    31.03.2021 12:59
    Kako da nas pogodi kada nam naftu isporuciju vajrlesom?
  • Ne treba nama

    31.03.2021 00:23
    Evergrin
    Da nam poskupi gorivo. Kad smo iovako ekonomski tigar veličine ovog nesretnog broda, ali izgleda plovimo kroz kanal sirine jednog pasaža u dunavskoj. Ček, jesmo li tigar ili neki ud tigra?
  • ?

    30.03.2021 23:32
    nešto mi čudno
    ako uvozimo naftu iz Kz, ne bi me čudilo da se privatizacija nekih domaćih građevinskih firmi nije obavila kompenzacijom... mislim, ovde je sve moguće

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

U pripremi privatizacije "Laste" i "Petrohemije"

Ministarstvo privede bi do kraja juna trebalo da raspiše tendere za privatizaciju "Laste" i "Petrohemije", što znači da bi narednih meseci nešto više od 3.000 zaposlenih u ovim preduzećima moglo da dobije novog vlasnika.

Privreda jenjava, a plate rastu

Dok Srbija pokušava da krizu uzročenu pandemijom savlada uvećanjem zarada i podsticanjem potrošnje, iz sveta stižu poruke da bi, ipak, trebalo da se smanje makar najviša primanja.

Mesna industrija u problemu zbog pada potrošnje

Prema poslednjem izveštaju Organizacije za hranu i poljoprivredu (FAO) Ujedinjenih nacija, tržište mesa u 2020. godini pretrpelo je pad cena, a najveći uticaj na to su imala ograničenja najvećih država uvoznica mesa usled ekonomske recesije, otežanog transporta, pada potrošnje, ali i rasta domaćih zaliha.

Sutra počinje prijava za isplatu pola minimalca za april, uskoro prva uplata

Ministar finansija Siniša Mali podseća poslodavce da je danas poslednji dan prijave za isplatu polovine minimalne zarade za mesec mart, a da sutra, 1. aprila, kreće prijava za april, a najavio je i da će prva isplata biti izvršena 8. aprila, što su sve mere u okviru Trećeg paketa pomoći privredi tokom pandemije.

Matijeviću odobrena kupovina firme "Banatski Despotovac"

Komisija za zaštitu konkurencije (KZK) odobrila je firmi "MPZ Agrar Dva", delu "Matijević grupe", da kupi firmu "Banatski Despotovac" koja je u vlasništvu Milojka i Jasminke Erić, objavljeno je na službenoj internet stranici KZK.

Frikom i Ledo prodati kompaniji Nomad fuds

Hrvatska Fortenova grupa prodala je preduzeća Ledo plus, Ledo Čitluk i Frikom, kao i nekoliko manjih društava britanskoj kompaniji Nomad fuds (Foods) za 615 miliona evra, saopšteno je iz Fortenove.

Posle 20 godina Epl skinuo sa trona Saudi Aramko

Vodeći svetski proizvođač IT potrošačke eletronike je sa netom dobiti 57,1 milijardi dolara lane po prvi zauzeo prvo mesto na svetskoj listi najprofitabilnijih kompanija i time posle dve decenije sa trona skinuo Saudi Aramko, najvećeg naftnog giganta.