Kako je "Ikarbus" završio na dnu

Od fabrike vojnih aviona do praznih hala. Posle skoro 100 godina, "Ikarbus" je bez posla a radnici već nekoliko meseci bez plata.
Iako je kineska kompanija otkupila dugove, čeka se presuda Privrednog suda koja bi zadovoljila sve poverioce, piše RTS i dodaje da tu nije kraj nedaćama. 
 
Poslednjih decenija fabrika je živela od proizvodnje autobusa i remonta za domaće gradske prevoznike, a poodavno ni oni ne kupuju ništa, niti remontuju. Praznih hala, bez posla, s malo radnika na spisku, koji nisu primili tri plate, "Ikarbus" čeka bolje dane. To je privatizacija, koja traje više od godinu dana, uporedo s procesom reorganizacije, koji je privredni sud usvojio u novembru.
 
"Čeka se pravnosnažost. Tim UPPR-om će kineski partner, koji je otkupio dugove, postati većinski vlasnik. Teško je reći kada", kaže generalni direktor "Ikarbusa" Aleksandar Vićentić.
 
Kada su dugovi veći od vrednosti fabrike i kada u poslu ne mogu da se dobiju bankarske garancije, pronaći vlasnika može se samo kroz plan reorganizacije koji prihvate poverioci. Najveći su taj plan i prihvatili, ali su se neki i žalili da bi konačna presuda privrednog suda uvela kinesku kompaniju u fabriku, odnosno potvrdila bi njihov otkup dugova.
 
A novi vlasnik je svestan da bi ionako težak prodor na evropsko tržište mogao da započne baš odavde.
 
"Planiraju da održe celokupan program 'Ikarbusa' koji je izuzetno kvalitetan i da razviju dva nova modela 'Ikarbusovih' elektroautobusa. Na tim autobusim kineske bi bile samo baterije", napominje Vićentić.
 
Potpuni sunovrat 
 
I država se odrekla nekih dugova ili ih je pretvorila u akcije, pa je trenutno većinski vlasnik fabrike. Ali, Ministarstvo privrede ne kupuje autobuse. Kupuju ih javna preduzeća ili gradovi.
 
Decenijama je naš najveći proizvođač autobusa živeo od domaćih narudžbi ili poverenog remonta, takvih da se moglo preživeti uz garanciju fonda za privredni razvoj. Gro posla davalo je Gradsko saobraćajno preduzeće, odnosno Grad Beograd. Ali stvari su se potpuno promenile.
 
Poslednjih 30 autobusa, isporučili su beogradskom prevozinku pre tri godine, a izumro je i remont. Lane je Grad Beograd kupio 250 autobusa, najviše od Kineza.
 
Iako može da sklopi prilično jeftinije autobuse, "Ikarbus" nije ni konkurisao, jer su uslovi bili strogi, tvrdi direktor Vićentić.
 
"Tražila se prodaja u protekle tri godine 4.000 komada, što retko ko u svetu ispunjava, rok isporuke je bio jako kratak. Ka kraju je ispalo da ni ponuđač koji je dobio tender nije mogao da ispuni rok", navodi generalni direktor "Ikarbusa".
 
Čekaju se bolji dani 
 
Grad Beograd je odustao i od dugo najavljivanog obećanja da će u prošloj godini kupiti 130 autobusa, pa u fabrici očekuju da će taj plan zaživeti u ovoj. S tim poslom, oživele bi hale, lakše bi se sačekao novi vlasnik, kome bi bilo lakše da krene u posao, ali na ovu temu od Grada Beograda RTS nije dobio nikakav odgovor.
 
Čeka se potez nadležnog ministarstva ili države. U momentu otkupa duga, bilo je 300 radnika, što je partner i prihvatio. Posle još jednog socijalnog programa, na spisku ih je svega 120, ali je pitanje da li će se i oni vratiti. Da li će Kinezi morati da dovedu i radnu snagu?
 
U životu, kažu, moraš da padneš na dno da bi se opet uzdigao. "Ikarbus" je sada baš tu.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • veselin

    27.03.2020 17:32
    ja
    kolege su otisle uz socijalni program ostalo je oko 40 radnika koi nisu dobili zaostale zarade kao redovne tako ne i minimalne mi sto smo ostali nadamo se boljim danima kad prodje ovaj virus(COVID-19).
  • /

    09.01.2020 17:22
    /
    proći će ko Goša, pustiće se nizvodno.
  • Dno

    09.01.2020 15:16
    Dna
    mnogo toga ovde je na dnu

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

U pripremi privatizacije "Laste" i "Petrohemije"

Ministarstvo privede bi do kraja juna trebalo da raspiše tendere za privatizaciju "Laste" i "Petrohemije", što znači da bi narednih meseci nešto više od 3.000 zaposlenih u ovim preduzećima moglo da dobije novog vlasnika.

Privreda jenjava, a plate rastu

Dok Srbija pokušava da krizu uzročenu pandemijom savlada uvećanjem zarada i podsticanjem potrošnje, iz sveta stižu poruke da bi, ipak, trebalo da se smanje makar najviša primanja.

Mesna industrija u problemu zbog pada potrošnje

Prema poslednjem izveštaju Organizacije za hranu i poljoprivredu (FAO) Ujedinjenih nacija, tržište mesa u 2020. godini pretrpelo je pad cena, a najveći uticaj na to su imala ograničenja najvećih država uvoznica mesa usled ekonomske recesije, otežanog transporta, pada potrošnje, ali i rasta domaćih zaliha.

Sutra počinje prijava za isplatu pola minimalca za april, uskoro prva uplata

Ministar finansija Siniša Mali podseća poslodavce da je danas poslednji dan prijave za isplatu polovine minimalne zarade za mesec mart, a da sutra, 1. aprila, kreće prijava za april, a najavio je i da će prva isplata biti izvršena 8. aprila, što su sve mere u okviru Trećeg paketa pomoći privredi tokom pandemije.

Matijeviću odobrena kupovina firme "Banatski Despotovac"

Komisija za zaštitu konkurencije (KZK) odobrila je firmi "MPZ Agrar Dva", delu "Matijević grupe", da kupi firmu "Banatski Despotovac" koja je u vlasništvu Milojka i Jasminke Erić, objavljeno je na službenoj internet stranici KZK.

Blokada Sueckog kanala nije pogodila snabdevanje naftom u Srbiji

Drama teretnog broda "Ever Given", koji je danima blokirao Suecki kanal, sada se završava. Izvoz iz Srbije u jugoistočnu Evropu i Bliski istok privremeno je suspendovan dok se u potpunosti ne normalizuje situacija, kaže za RTS ekonomska analitičarka Maja Suđicki Trzen.

Frikom i Ledo prodati kompaniji Nomad fuds

Hrvatska Fortenova grupa prodala je preduzeća Ledo plus, Ledo Čitluk i Frikom, kao i nekoliko manjih društava britanskoj kompaniji Nomad fuds (Foods) za 615 miliona evra, saopšteno je iz Fortenove.

Posle 20 godina Epl skinuo sa trona Saudi Aramko

Vodeći svetski proizvođač IT potrošačke eletronike je sa netom dobiti 57,1 milijardi dolara lane po prvi zauzeo prvo mesto na svetskoj listi najprofitabilnijih kompanija i time posle dve decenije sa trona skinuo Saudi Aramko, najvećeg naftnog giganta.