Avioni grdosije prvi nestaju pod udarom korone

Ne samo da je "Britiš ervajz" odustao od upotrebe "Boinga 747" na najprofitablnijoj liniji na svetu London - Njujork, već je i proizvođač ove letelice obelodanio da već 2022. godine prestaje sa proizvodnjom aviona koji je pre pola veka kapacitetom većim od 500 putnika zadivio ceo svet. Kako je "Erbas" nešto ranije odustao od grdosije "A380" kapaciteta više od 700 putnika, na nebu uskoro neće biti najvećih aviona.

Istovremeno, kompanija sa sedištem u Tuluzu će otpustiti blizu 4.000 ljudi, dok će "Boin"g samo u fabričkoj zoni u Sijetlu, gde radi polovina od oko 150.000 zaposlenih, raskinuti radni odnos sa 12.500 radnika.

Mada su oba lidera u proizvodnji aviona imali poteškoća i ranije, definitivan kraj (pre)velikim tipovima letelica došao je sa korona zarazom. Gotovo preko noći ljudi su drastično smanjili želju da lete skupa sa više stotina ostalih putnika, a mnogi i za duže vreme odustaju od letovanja na egzotičnim destinacijama.

Pad broja putnika od početka pandemije je drastičan, otprilke na petinu prošlogodišnjeg broja. Na smanjenje i broja letova i broja putnika utiču i epidemiološke mere svake države ponaosob, u čijoj osnovi je ograničenje fizičkih kontakata. To je samo korak do ograničenog kretanja, pa niko ne želi da putuje pri riziku da mu se za nekoliko dana boravka u drugoj državi može desiti da se situacija promeni i dovede do drastično otežanog povratka.

Starije generacije još pamte 1969. godinu kada se na osnovu dugogodišnjeg plana ranijeg američkog predsednika Džona Kenedija o dominaciji SAD u kosmičkim, ali i zemljanim letovima, pojavila grdosija od aviona, po prvi put sa putnicima u dva nivoa. Dakle, "Boing 747" ili "Džambo-džet", kako su klijenti prozvali novitet po izvanredno osmišljenoj kampanji da poznati, popularni i bogati ličnim primerom promovišu let novim tipom mašine, divio je ljubitelje putovanja širom sveta, predstavljao domete američke tehnologije i industrije. Godinama je bio i ostao simbol globalne dominacije SAD.

Dvomotorci protiv "Erbasa 380"

Međutim, pre desetak sezona Američka bezbednosna agencija je dopustila da na aerodrome u SAD sa međukontinentalnih relacija mogu da sleću i dvomotorni avioni. Četvoromotorci su postali preteški, troše previše goriva i gubili su profitabilnost.

Potez je bio usmeren protiv "Erbas A380", zakasnelog odgovora Boingovog rivala sa Starog kontinenta, i postigao je cilj. Tokom petnaest godina proizvodnje, iz pogona u Tuluzu plasirane su tek 242 evropske grdosije.

Kada su prošle godine izostale očekivane narudžbine od tradicionalnih mušterija sa Dalekog istoka i iz Emirata, proizvodnja je zaustavljena. Kako se donedavno procenjivalo da će 2025. godine doći do znatnog uvećanja aviosaobraćaja širom sveta, tinjala je nada da će proizvodnja evropske dike biti obnovljena. Sa korona zarazom i ova nada je iščezla.

Flote čekaju demontiranje

Naime, ceni se da će do pomenute godine biti savladana sadašnja kriza u vazdušnom prevozu. Međutim, isto tako smatra se da će pandemija ostaviti trajne posledice upravo na umanjenje mobilnosti.

Ljudi će se, na duži period, vratiti pouzdanijim rešenjima, tradicionalnijim svakodnevnicama, lokalnijoj zajednici. U takvom kontekstu biće uočljivo manje putovanja na najudaljenije relacije, što je osnov avioindustrije. Posebno će biti pogođeni masovni avioprevozi.

Takva predviđanja bliska su i menadžmentima dva vodeća proizvođača aviona i usledio je kraj "džambo-džetovima". Glavne uzdanice obe kompanije sada su iznašle rešenje u znatno manjim i već deceniju najprofitabilnijim letelicama, "Erbas A350" i "Boing 787".

Da je došao kraj vremenu grdosija može se videti i po aviokompanijama. Trenutno su gotovo sva 242 aviona "Erbas A380" parkirana na namenskim terenima u Španiji, Kaliforniji i Australiji, samo "Emirates" ima jedanaest komada u putničkoj ponudi, odnosno jedna manja kineska kompanija još pet. Sasvim je izvesno da "Er Frans" svojih deset neće ni podizati, a nije izvesno šta će raditi "Lufthanza" sa svojih četrnaest letelica, od kojih je polovina stara tek sedam godina.

Svi ti avioni čekaju da budu demontirani.

Bela kuća ne odustaje

"Boingove" letelice "747", njih 31, "Britiš ervejz" je takođe parkirao u Španiji. Tokom maja meseca od dalje upotrebe ovih tipova aviona odustale su manje kompanije "KLM" i "Vrdžin". "Lufthanzi" je ostao 41 "Boing 747" i nije sigurna hoće li se na letenje vratiti makar osam najmlađih, starih šest sezona.

Neizvesnost je tim veća što je samo osam aerodroma u svetu u potpunosti opremljeno da prihvati grdosije. Velikoj većini preostalih vazdušnih luka za takav posao neophodna je nova pista, često i novi terminal.

Ali i nakon oficijelnog prestanka proizvodnje "Boinga 747", ipak će u jesen 2024. biti izrađena i isporučena dva aviona ovog tipa - za američku vladu. Jer, "Džambo-džet" je pre svega simbol moći SAD, i to mora da ostane u svesti globalne javnosti.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Anonimus

    06.08.2020 17:37
    Zanimljiva pričica o rivalitetu vodećih svetskih kompanija, korona pošasti, nadmetanju najmoćnijih. Sve pohvale.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

U pripremi privatizacije "Laste" i "Petrohemije"

Ministarstvo privede bi do kraja juna trebalo da raspiše tendere za privatizaciju "Laste" i "Petrohemije", što znači da bi narednih meseci nešto više od 3.000 zaposlenih u ovim preduzećima moglo da dobije novog vlasnika.

Privreda jenjava, a plate rastu

Dok Srbija pokušava da krizu uzročenu pandemijom savlada uvećanjem zarada i podsticanjem potrošnje, iz sveta stižu poruke da bi, ipak, trebalo da se smanje makar najviša primanja.

Mesna industrija u problemu zbog pada potrošnje

Prema poslednjem izveštaju Organizacije za hranu i poljoprivredu (FAO) Ujedinjenih nacija, tržište mesa u 2020. godini pretrpelo je pad cena, a najveći uticaj na to su imala ograničenja najvećih država uvoznica mesa usled ekonomske recesije, otežanog transporta, pada potrošnje, ali i rasta domaćih zaliha.

Sutra počinje prijava za isplatu pola minimalca za april, uskoro prva uplata

Ministar finansija Siniša Mali podseća poslodavce da je danas poslednji dan prijave za isplatu polovine minimalne zarade za mesec mart, a da sutra, 1. aprila, kreće prijava za april, a najavio je i da će prva isplata biti izvršena 8. aprila, što su sve mere u okviru Trećeg paketa pomoći privredi tokom pandemije.

Matijeviću odobrena kupovina firme "Banatski Despotovac"

Komisija za zaštitu konkurencije (KZK) odobrila je firmi "MPZ Agrar Dva", delu "Matijević grupe", da kupi firmu "Banatski Despotovac" koja je u vlasništvu Milojka i Jasminke Erić, objavljeno je na službenoj internet stranici KZK.

Blokada Sueckog kanala nije pogodila snabdevanje naftom u Srbiji

Drama teretnog broda "Ever Given", koji je danima blokirao Suecki kanal, sada se završava. Izvoz iz Srbije u jugoistočnu Evropu i Bliski istok privremeno je suspendovan dok se u potpunosti ne normalizuje situacija, kaže za RTS ekonomska analitičarka Maja Suđicki Trzen.

Frikom i Ledo prodati kompaniji Nomad fuds

Hrvatska Fortenova grupa prodala je preduzeća Ledo plus, Ledo Čitluk i Frikom, kao i nekoliko manjih društava britanskoj kompaniji Nomad fuds (Foods) za 615 miliona evra, saopšteno je iz Fortenove.

Posle 20 godina Epl skinuo sa trona Saudi Aramko

Vodeći svetski proizvođač IT potrošačke eletronike je sa netom dobiti 57,1 milijardi dolara lane po prvi zauzeo prvo mesto na svetskoj listi najprofitabilnijih kompanija i time posle dve decenije sa trona skinuo Saudi Aramko, najvećeg naftnog giganta.