Ko će vraćati dugove Er Srbije?

Sledećeg meseca Er Srbiji u kojoj 51 odsto vlasništva ima Republika Srbija, a 49 odsto Etihad – avio-kompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, stiže na naplatu kredit od 56,5 miliona evra podignut 2015. godine od Etihadove investicione firme Etihad partners.
Ko će vraćati dugove Er Srbije?
Foto: 021.rs
Kamata za ovih pet godina iznosi još oko 20 miliona evra, mada nije jasno da li je Er Srbija otplaćivala kamatu ili sve stiže na naplatu odjednom. Sledećeg juna stiže na naplatu drugi kredit, takođe od Etihada od 63 miliona evra (i pripadajućom kamatom od 22 miliona evra).
 
To sve nakon jedne od najtežih, ako ne i najteže godine za svetsku avio-industriju, piše list "Danas".
 
Er Srbija je kod Etihada pokrenula razgovore o reprogramu ovog kredita, a u medijima je objavljeno da je zahtev bio otpis 82 odsto od ovih 120 miliona dolara duga. Takođe je objavljeno i da je Etihad ovo glatko odbio.
 
Dakle, Er Srbija se suočava sa pravim izazovom kako završiti ovu godinu u kojoj je tokom vanrednog stanja, pa i kasnije sve do juna letela samo vanredne letove po nalogu vlade, ukupno 89 letova. Od juna je planirano pokretanje komercijalnih letova, ali ponovna razbuktavanje epidemije je naložilo ukidanje nekih, a proređivanje letova ka drugim destinacijama.
 
Koliku je štetu Er Srbija pretrpela do sada nije poznato, jer je poslednju procenu još krajem juna dala ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović da je šteta u prethodna dva meseca (od polovine marta do polovine maja) 30 do 40 miliona evra.
 
Još polovinom juna predsednik Srbije Aleksandar Vučić je izjavio da će se sa Etihadom pregovarati o učešću u pomoći kompaniji.
 
"Tražićemo da oni daju deo para za protekla četiri meseca, jer još uvek ne može da se leti kao ranije. Mi smo spremni da uđemo u Er Srbiju sa našim novcem, spremni smo da izvršimo dokapitalizaciju, ali nećemo odustati od dalje izgradnje kompanije", rekao je Vučić tada, ali nakon toga nikakvih vesti više nema.
 
Postavlja se pitanje da li će pandemijom izazvan gubitak Er Srbije pokriti suvlasnici shodno svojim udelima ili će sve pasti na pleća budžeta. Predrag Vujović, nekadašnji direktor JAT-a, ističe da mu nije drago što je došlo do ovakve situacije ali i da je to bila neminovnost.
 
"Kompanija je tako vođena da je bila neminovnost kada će doći trenutak naplate. Ovo ne znači kraj kompanije, a i ne verujem da je stavljena tačka na pregovore o tom kreditu. Sada će se država više angažovati oko otplate tog kredita, pregovaraće se o reprogramu, odlaganju otplate, itd. Ovako kako su oni tražili da se oprosti više od 80 odsto, ne vidim da su mogli dobiti drugačiji odgovor", ocenjuje Vujović dodajući da je sada vreme da se angažuju političari koji su radili i na pravljenju dogovora sa Etihadom, pre svega Siniša Mali i Mlađan Dinkić.
 
On napominje da je nesporno da je korona značajno pogoršala situaciju, ali da je pitanje i bez toga odakle bi kompanija našla više od 50 miliona evra za vraćanje duga. Takođe, Vujović podseća i da su mnoge države pomogle svoje avio-kompanije, uglavnom kreditima, pre nego donacijama, ali i da su zauzvrat imale i zahteve. Recimo Nemačka je tražila od Lufthanze da proda slotove u Minhenu i Frankfurtu, što uopšte nije mala stvar.
 
"Pre pomoći treba kompanija da izađe sa programom i odgovorom na krizu. Da pokaže koliko će smanjiti flotu, linije i broj zaposlenih. To nisu popularne mere, ali su ekonomski neophodne", ocenjuje Vujović.
 
Neki stručnjaci za avijaciju kažu i da su poverioci, investitori koji su kupili obveznice Etihada odakle su posle plasirani krediti, tražili garanciju države za kredite Er Srbije u zamenu za odlaganje njihove otplate. Ukoliko bi se ovo desilo vrlo lako bi dug Er Srbije od 120 miliona dolara mogao postati javni dug.
 
Prema rečima ministra finansija Siniše Malog, jednog od ključnih učesnika u kreiranju zajedničkog preduzeća sa Arapima nakon čega je iz JAT-a proistekla Er Srbija, država na ime starih dugova JAT-a isplaćuje 380 miliona dolara Er Srbiji. Pored toga država je kao osnivački kapital unela 90 miliona dolara, a Etihad 40 miliona dolara i to kredita za šta je dobio 49 odsto kompanije.
 
Er Srbija je u 2019. godini ostvarila dobit od 9,5 miliona evra ali uz subvenciju države od oko 20 miliona evra. Takođe je značajno poraslo kratkoročno zaduženje, sa 15,4 milijardi dinara u 2018. na 20,2 milijarde u 2019. godini. Istovremeno su dugoročne obaveze smanjene sa 21,2 na 18,7 milijardi dinara.
 
 
Stručnjaci ocenjuju da je uzrok ovakvog stanja nacionalne avio-kompanije u načinu njenog kreiranja. Slobodan Milosavljević, ekonomista i nekadašnji ministar trgovine, napominje da je to posledica sklapanja netržišnih međudržavnih dogovora koji se onda izglasavaju u skupštini i tako im se daje pokriće.
 
"U slučaju strateških projekata kao što su Er Srbija, poljoprivreda, Beograd na vodi, napravljeni su prvo dogovori između šefova i lidera, pa se to onda pokrivalo skupštinskim glasanjem. To je možda normalno za UAE, ali za jednu evropsku zemlju nije. Tako se suzbija konkurencija i možda, ne kažem da bi to bilo sigurno, na tenderu bi se dobila i bolja ponuda od Etihada. Sada je i Etihad u problemu, ali i rukovodstvo Er Srbije je problematično. Imali smo pompezno otvaranje linije za Njujork koja se pokazala neisplativom, pa onda liniju za Kinu koja je takođe neisplativa", napominje Milosavljević.
 
Šta god država da uradi sa Er Srbijom, mi to nećemo znati na vreme, ukazuje ekonomista i konsultant Milan Kovačević.
 
"Kada je Etihad ulazio u Er Srbiju, to se predstavljalo zato što je kredibilan, stručan partner, a očito se radilo o političkoj odluci. Etihad se sigurno trudio na sve načine da što više izvuče iz Er Srbije, dok je Er Srbija dobijala pomoć države. I bez ovog kredita Er Srbija bi bila prezadužena i pred stečajem. Možda bi bolje bilo da država pokrene predstečajni postupak, UPPR pa da se onda razgovara sa partnerom oko plana. Ili će država sve to namiriti iz budžeta", ocenjuje Kovačević.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Tokmak

    17.08.2020 20:58
    Glupi penzosi.
  • Puke

    17.08.2020 16:27
    Otisao iz SRB mislim zauvek. Nema buducnosti u nasoj zemlji nazalost. Moj savet je da ne gubite vreme tu osim ako niste za njih, lopove...
  • Bole

    17.08.2020 09:26
    Uzas
    Sloba i sps unakazili srbiju zuti da li su krali jesu ali brate ovi naprednjacki radikali pokradose sve zivo bez blama i srama otimaju sve zivo vratili su srbiju u srednji vek

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

U pripremi privatizacije "Laste" i "Petrohemije"

Ministarstvo privede bi do kraja juna trebalo da raspiše tendere za privatizaciju "Laste" i "Petrohemije", što znači da bi narednih meseci nešto više od 3.000 zaposlenih u ovim preduzećima moglo da dobije novog vlasnika.

Privreda jenjava, a plate rastu

Dok Srbija pokušava da krizu uzročenu pandemijom savlada uvećanjem zarada i podsticanjem potrošnje, iz sveta stižu poruke da bi, ipak, trebalo da se smanje makar najviša primanja.

Mesna industrija u problemu zbog pada potrošnje

Prema poslednjem izveštaju Organizacije za hranu i poljoprivredu (FAO) Ujedinjenih nacija, tržište mesa u 2020. godini pretrpelo je pad cena, a najveći uticaj na to su imala ograničenja najvećih država uvoznica mesa usled ekonomske recesije, otežanog transporta, pada potrošnje, ali i rasta domaćih zaliha.

Sutra počinje prijava za isplatu pola minimalca za april, uskoro prva uplata

Ministar finansija Siniša Mali podseća poslodavce da je danas poslednji dan prijave za isplatu polovine minimalne zarade za mesec mart, a da sutra, 1. aprila, kreće prijava za april, a najavio je i da će prva isplata biti izvršena 8. aprila, što su sve mere u okviru Trećeg paketa pomoći privredi tokom pandemije.

Matijeviću odobrena kupovina firme "Banatski Despotovac"

Komisija za zaštitu konkurencije (KZK) odobrila je firmi "MPZ Agrar Dva", delu "Matijević grupe", da kupi firmu "Banatski Despotovac" koja je u vlasništvu Milojka i Jasminke Erić, objavljeno je na službenoj internet stranici KZK.

Blokada Sueckog kanala nije pogodila snabdevanje naftom u Srbiji

Drama teretnog broda "Ever Given", koji je danima blokirao Suecki kanal, sada se završava. Izvoz iz Srbije u jugoistočnu Evropu i Bliski istok privremeno je suspendovan dok se u potpunosti ne normalizuje situacija, kaže za RTS ekonomska analitičarka Maja Suđicki Trzen.

Frikom i Ledo prodati kompaniji Nomad fuds

Hrvatska Fortenova grupa prodala je preduzeća Ledo plus, Ledo Čitluk i Frikom, kao i nekoliko manjih društava britanskoj kompaniji Nomad fuds (Foods) za 615 miliona evra, saopšteno je iz Fortenove.

Posle 20 godina Epl skinuo sa trona Saudi Aramko

Vodeći svetski proizvođač IT potrošačke eletronike je sa netom dobiti 57,1 milijardi dolara lane po prvi zauzeo prvo mesto na svetskoj listi najprofitabilnijih kompanija i time posle dve decenije sa trona skinuo Saudi Aramko, najvećeg naftnog giganta.