Dobitnik Sterijine nagrade Dimitrije Kokanov: Pozorište na udaru svuda u svetu, primat se daje delatnostima koje obrću profit

Autor teksta "Kretanje" i koautor projekta "Lonelly Plllanet" za 021.rs govori o usamljenosti kao novoj normalnosti i potrebi za kretanjem koje tematizuje njegov nagrađeni tekst.
Dramaturg, pisac i scenarista, stalni dramaturg Ateljea 212, dobitnik nekoliko nagrada za pisanje, jedan od scenarista serije "Jutro će promeniti sve" Dimitrije Kokanov, ove godine stigao je na Sterijino pozorje kao koautor projekta "Lonelly Plllanet" i autor teksta "Kretanje" za koji je dobio Sterijinu nagradu sinoć završenog 65. Sterijinog pozorja, najvažniju nagradu ovog festivala koji slavi savremeno domaće dramsko pisanje. 
 
U razgovoru za 021.rs govorio je o usamljenosti kao novoj normalnosti, strahovima, kompleksnosti kretanja, kao i o tekstu koji ima svoje telo, koje ga zanima koliko i telo onoga ko čita telo njegovog teksta. 
 
021: Usamljenost je vrhovni strah današnjice, bio je i pre epidemije popriličan, a distancirana stvarnost podigla je taj strah na dodatno opasan nivo. Strahove moramo da razbijamo, osujećujemo jer slobode, ni života nema sa njima. Ima li pozorište potencijala da demontira te strahove?
 
Govoriti o usamljenosti podrazumeva takođe kontekst iz koga se govori. Sasvim je drugačije kada o usamljenosti govorimo iz konteksta romantičarske književnosti, psihoanalitičkog konteksta, diskriminatornih politika, distopijskih narativa itd. Naravno, posebno je zanimljivo govoriti o fenomenima izolacije, "socijalne distance" ili telesne distanciranosti u kontekstu pandemije korona virusa, jer taj je oblik usamljenosti najsvežije iskustvo za sve nas.
 
Kako pozorište može da interveniše u pojedinačna osećanja samoće i usamljenosti, to je zaista široka tema, sigurno da može, ali verujem da može i da produbljuje ovo osećanje kao i svaki drugi društveni okvir. Nesolidarnost, nerazumevanje, diskriminacija… Postoje različite manifestacije međuljudskog ponašanja koje izazivaju i održavaju osećanje usamljenosti kod pojedinaca, kod svih nas na različite načine, i izvan pandemijskih i pozorišnih okvira. 
 
Pozorište ima snagu da komunicira sa određenom grupom ljudi. U tom smislu sigurno može da, kako to kažete - demontira određene strahove. Takođe, pozorište može da montira, možda ne baš strahove, ali svakako može da montira nezadovoljstvo.
 
Uostalom, pozorište je prostor javnog govora, te bi trebalo da podrazumeva preuzimanje odgovornosti za korišćenje te mogućnosti komunikacije. Potencijal, naravno, postoji. Mnogo je sposobnih, pametnih, kreativnih, obrazovanih i vitalnih autora koji se bave izvođačkim umetničkim praksama.
 
 
021: Zašto je pozorište toliko stradalo u epidemiji? Ima li tu mesta "teoriji zavere" u vidu teorije da je najpre stradalo mesto gde se neguje "sloboda misli" – iako se čini da je to ozbljno propala fraza, ili je razlog mnogo prozaičniji: pozorište, za razliku od kockarnica ne mobiliše "nosioce majica sa Sokratovim mislima", niti doprinosi "finansijskoj stabilnosti zemlje"?
 
Nisam siguran da je prošlo dovoljno vremena da bismo rekli da je određena umetnička praksa već stradala. Pozorište je na udaru svuda u svetu jer je ugušeno kapitalističkim sistemima procenjivanja značaja bilo koje delatnosti. Primat se daje delatnostima kroz koje se obrće profit. 
 
Mene daleko više zanima na koji način svi mi mislimo o pozorištu tokom trajanja pandemije. Da li stvarno priželjkujemo i odlučujemo da se pravimo ludi i da se nadamo da će sve da prođe, pa da se ponašamo kao da stečeno iskustvo ne postoji. 
 
Pozorište kao i svaka druga umetnička praksa nije, i ne može da bude suvišna, jer je sposobno da promišlja sebe u različitim okvirima i situacijama. Nije pozorište samo scena kutija, kokteli na premijerama itd, jeste i to naravno, ali to je već duga tradicija pozorišta i vrlo verovatno da će se ono u jednom trenutku vratiti u taj vid postojanja. Ali dok se to ne dogodi ne treba samo da žalimo za tim nego da iznalazimo druge moguće modele pozorišta. Pozorište živi, kao što čovek živi. 
 
021: Razmišljanje o kretanju zapravo je razmišljanje o slobodi, o zbacivanju okova koje nam donose razna ograničenja i pravila. Kretanje može biti bukvalno, intimno, lično, kolektivno, prinudno poput migracija, može biti kretanje misli, ideja, društva, čovečanstva, u kojem - vi kao umetnik - jeste važno da dobro plivate, i mogu li se ona uopšte razdvojiti?
 
Nema potrebe za razdvajanjima. Diskurs razdvajanja, separacije, klasifikacije i hijerarhizacije jeste sprovođenje moći, kontrole i nadzora, a to je ono što mene lično ne zanima, čemu se suprotstavljam i tekstom "Kretanje".  I nesloboda i - naizgled mirovanje - takođe jeste neka vrsta kretanja. 
 
Mene je kretanje zanimalo kao pojam, kao praksa tela i misli, pre svega kao praksa govora. U tekstu "Kretanje" bavim se govorom, pozicijama govornih subjekata koji se kreću u govoru o osećanjima, sećanjima pre svega, strahovima, govorom podstičući svoja osećanja i sećanja. 
 
Takođe, reč je o kretanju samog straha. Kretanje koristim i kao bukvalnu praksu fizičkog pomeranja i određivanje šta sve jeste telo, a shodno određenju neke telenosti šta sve može biti kretanje tog tela. Na kraju zaključim da i sam tekst ima svoje telo, pa me zanima i telo onoga koji čita telo mog tekst.
 
021: Imaš vreme, nemaš vremena, s vremena na vreme, ubrzano vreme, vreme koje leti. Nedelja se, čovek ima utisak, nekako skraćuje. Kako se može stvarati umetnost u tako skučenim prostorima?
 
Umetnost se može i uvek se stvara u nekim, svakako različitim prostorima. I, uvek u nekakvim, različitim vremenskim okvirima. Dakle, u različitim kontekstima. Umetnost će na te paramentre, na te kontekste i odgovoriti.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Mišljenja i intervjui

Brak na kraju tunela: Kako ja to svom popu da objasnim?

Poslednjih nedelja u fokusu pažnje građana i političara je, između ostalog, i najavljeni Zakon o istopolnim zajednicama. Dok jedni misle da je krajnje vreme da se Srbija približi modernim državama u borbi protiv diskriminacije, drugi smatraju da će to ugroziti njihova prava.

Je li, a znaš li ti ko smo mi?

Srbija je zemlja mnogih čuda, u kojoj je baš sve moguće. Možda čak i to da se jednom konsolidujemo i postanemo ljudi koji neće osuđivati žrtve, već nasilnike, kada se dokaže da to jesu.

INTERVJU Gradonačelnik Pule Boris Miletić: Ovi prostori hronično pate od nedostatka pristojnosti i kulture dijaloga

"Ovi prostori hronično pate od nedostatka pristojnosti i kulture dijaloga, ali to vreme je prošlo. Danas se traže drugačiji ljudi. Mi u Istri smo se devedesetih godina u simbličkom smislu odvojili od ostatka zemlje i krenuli svojim putem. Imamo nultu toleranciju prema bilo kojoj koje vrsti nasilja, diskriminacije, ekstremizma i nacionalizma. Ovde se i dalje ponosno pevaju 'O bella Ciao' i 'Bandiera rossa'", kaže gradonačelnik Pule Boris Miletić.

Đorđe Pejković, arhitekta i strasni biciklista: Obicikljavanje sveta vodi ka većoj slobodi ljudi

Čovek koji je biciklizmu na "Eurosportu" dao novu notu, koji je osmislio "Bicisvet" i pokrenuo "Dnevnik samokontrole" na njemu, nakon kratkog izleta u moderno rusko robovlasništvo, o svojoj biciklističkoj strasti priča sa istoka Nemačke, iz rodnog kraja trabanta, golfa i bube, ali i novog automobiskog čuda - ID.3! Njegovu slobodu ipak raspevava jedan dvotočkaš, doduše ne bilo kakav, već porše među biciklima.

INTERVJU Melinda Nađ Abonji: Uvek je važno pitati se - šta treba pamtiti, a šta zaboraviti

Vojvodina u redovima švajcarske spisateljice ovdašnjeg porekla je dete došaptavanja topola. Čula ih je u dvorištu bakine kuće u Senti, kojim su trčkarale njene igračke - sitne domaće životinje. Za upečatljive slike svog detinjstva Melinda Nađ Abonji dobila je nagradu za najbolji roman na nemačkom jeziku. Sada piše novu knjigu, a u intervjuu za 021.rs priča o Vojvodini, sećanju, osećanju gorčine...

Dozvolite da ispune vaša najkrvavija očekivanja

Kad god prorežimski tabloidi naprasno i uz kanonsku paljbu neimenovanih izvora i stručnjaka upoznatih sa situacijom krenu da izveštavaju o nekoj temi ili pojedincu, ne možete a da se ne zapitate - šta su radili do sada?

Jedan od pola miliona: Pozdrav iz Novog Sada za 500.000 ljudi iseljenih iz Srbije

Tokom godinu dana pandemije 021.rs je kontaktirao desetine zemljaka koji su svoj život izgradili u nekim drugim gradovima sveta. Tamo su priznati stručnjaci, uspešni u raznim sferama života, poštovani građani. Za domovinom ne plaču, nema razloga, jer nažalost ni domovina ne plače za njima. Ovo je tek jedno podsećanje na ljude koji su najbolji deo sebe dali negde drugde, tek jedan pozdrav za njih iz Novog Sada.

Kad maske (ne) padnu

Antivakcinalni, koji je ujedno i pokret koji mahom ne veruje u postojanje virusa korona, može konačno da stavi maske na lice - to je učinila i njihova ideološka vodilja, političarka i psihijatar dr Jovana Stojković i to u crvenoj zoni, gde radi s pacijentima.

Znate li ko je terzija?

Ovo je priča o novinaru Savi Stefanoviću, organizatoru u Pozorištu mladih. Tu je, uz sva znanja koja je tokom života stekao, dao sebi još jednu drugačiju životnu šansu, da postane "terzija". Danas kaže da treba glasno reći šta želiš i umeš, tek onda se možda i otvore neka vrata za tebe, a tvoje je tada samo da prigrliš šansu i vidiš kakve ona nove prostore nudi.